Nieuws

14-09-2016
Serious Gaming: aantoonbare verbetering leerprestaties
Chirurgen die tijdens hun opleiding operaties oefenen met een simulatie maken in de praktijk niet alleen minder fouten, maar voeren de ingreep ook nog eens sneller uit. En waarom zou hetzelfde niet opgaan voor verbetering van IT Service Management of Project Management?
Lees verder

Serious Gaming: aantoonbare verbetering leerprestaties
Chirurgen die tijdens hun opleiding operaties oefenen met een simulatie maken in de praktijk niet alleen minder fouten, maar voeren de ingreep ook nog eens sneller uit. En waarom zou hetzelfde niet opgaan voor verbetering van IT Service Management of Project Management?

Wat al langere tijd werd beweerd en vermoed, wordt momenteel wetenschappelijk onderbouwd: leren en doen versterken elkaar en verbeteren de leerprestaties. De gangbare leermethodes gaan nog steeds uit van de theorie, het uitwerken of beantwoorden van enkele theorievragen, met daarbij soms een praktijkopdracht, waarna het volgende onderwerp op dezelfde manier behandeld wordt. Het is een decennia lang toegepaste lesmethode, die met hulp van simulaties revolutionair aan het veranderen is. Het is een niet waarneembare revolutie die gaande is en die vertraagd wordt door scepsis.

Feit van deze tijd is dat simulatie, of ‘serious gaming’ zoals het ook genoemd wordt, een industrie is waar in Nederland alleen al 600 miljoen euro in omgaat. Dat een simulatie ingezet wordt voor dienstverlenende beroepen of professionele vaardigheden (chirurgie, luchtvaart, hulpdiensten, etc.) is wellicht logisch te noemen: het is een keuze met een grote verantwoordelijkheid, en als er dingen fout gaan, heeft dit grote gevolgen. Met een simulatie wordt van fouten geleerd, zonder schade te veroorzaken.

De vakkundigheid van de mensen die kiezen voor zo’n verantwoordelijk beroep, valt of staat met goed functionerende hulpmiddelen. ICT is zo’n niet weg te denken hulpmiddel, en afgestemde ICT-dienstverlening is de manier waarmee de kwaliteit gewaarborgd wordt. Juist in stressvolle situaties wordt het vertrouwen in ICT dienstverlening op de proef gesteld. Met onze real-time Service Management game wordt gedemonstreerd dat een geoliede ICT-organisatie beter in staat is om de juiste beslissingen te nemen. Een goed functionerende ICT-Service betaalt zich op deze manier terug, laat haar klanten met vertrouwen werken, en helpt risico’s en schade te beperken.

Dit artikel is geïnspireerd op een bericht uit de Volkskrant.



Terug
Disclaimer | sitemap | english | print | contact